Friday, November 23, 2018

Contoh Karangan [Isi & Huraian/Kembangan Isi] Bahasa Melayu SPM (sukatan Ting 5)


UNIT 3: PENGANGKUTAN ALAF INI

Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan (1)
Lihat gambar di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang manfaat menggunakan pengangkutan awam. Panjangnya karangan anda hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.

Mengurangkan kesesakan
Mengurangkan pencemaran
Memudahkan perjalanan
Menjimatkan masa


TOPIK: PENGANGKUTAN AWAM
ARAHAN: PERANAN KERAJAAN DAN KEPENTINGAN

                Era pascaperindustrian dan pascaglobalisasi yang seba mencabar akal dan minda telah menyumbang kepada faktor perubahan sistem pengangkutan awam secara drastik. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, pengangkutan awam dapat ditakrifkan sebagai sistem pengangkutan bermotor seperti teksi, bas dan kereta api yang digunakan oleh orang ramai di Kawasan tertentu dengan kadar tambang yang telah ditetapkan. Antara tamsilan pengangkutan awam yang selalu digunakan oleh pengguna ialah bas, teksi, Sistem Transit Aliran Ringan (LRT), ERL (Express Rail Link), monorel, komuter dan akapl terbang sememangnya, kerajaan memainkan perana yang dignifikan bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan awam di negara kita.


ISI (1) MEMASTIKAN JADUAL PERJALANANA DILAKSANAKAN DENGAN BAIK

                Antara peranan yang boleh dimainkan oleh pihak kerajaan ialah memastikan jadual pengangkutan awam dilaksanakan dengan baik, cekap dan berkesan. Hal ini demikian kerana, kebanyakan warga kota metropolitan sering merungut dan tidak berpuas hati dengan sistem pengangkutan di negara kita terutamanya bas Rapid. Bayangkan sahaja, ada penumpang bas terpaksa menunggu hampir dua jam lamanya namun bas yang ditunggu-tunggu tidak sampai juga. Impaknya, urusan perniagaan dan urusan peribadi akan terganggu dan boleh memberi kesan buruk kepada pembangunan negara. Oleh itu, kerajaan sepatutnya peka dan prihatin dengan memastikan jadual perjalanan pengangkutan awam dipatuhi dan disemak dari masa ke masa. Meskipun, tidak dapat dinafikan scenario bas yang ditunggu lewat sampai adalah disebabkan masalah kesesakan lalu lintas, namun kerajaan hendaklah memikirkan alternative yang bijak demi kesejahteraan orang awam. Misalnya, kerajan perlu memberi subsidi kepada syarikat bas untuk menambahkan lagi bilangan bas bagi satu-satu prjalanan supaya penumpang tidak menunggu terlalu lama. Tegasnya, keprihatinan yang ditunjukkan oleh pihak kerajaan sedikit sebanyak dapat memberinafas baharu kepada warga kota yang sering dihambat dengan kkesuntukan masa dan bebanan kerja.



 ISI (2) MENAMBAH LORONG BAS
                
Meskipun bilangan bas ditambah, namun pertambahan bilangan pengangkutan awam masih belum dapat menyelesaikan kemelut ini sekiranya bas-bas yang ada terpaksa berkongsi Lorong atau laluan yang sama dengan kenderaan persendirian. Malah, keadaan akan menjadi lebih buruk sekiranya laluan ini digunakan serentak pada waktu puncak iaitu ketika masyarakat kota keluar mencari rezeki dan pulang dari tempat krja. Oleh hal yang demikian Kementerian Pengangkutan dan Jabatan Kerja Raya (JKR) hendaklah melakukan kolaboratif dengan menambah Lorong atau laluan untuk bas dan melebarkan jalan raya yang sedia ada bagi menampung bilangan kenderaan yang semakin bertambah saban tahun. Selain itu, kerajaan juga hendaklah memastikan polis trafik ditugaskan di Lorong-lorong bas utama terutamanya pada waktu puncak bagi menghalang mana-mana kenderaan persendirian yang cuba menggunakan laluan atau Lorong bas. Larangan ini wajar dibuat kerana terdapat segelintir rakyat Malaysia yang mementingkan diri sendiri semata-mata hendak sampai awal ke tempat kerja sehingga orang lain menjadi mangsa. Tegasnya, usaha untuk melebarkan jalan dan menambahkan laluan bas merupakan prakarsa yang efektif bagi menangani masalah pengangkutan awam yang sudah lama menghantui rakyat Malaysia.



ISI (3) BANYAKKAN PROJEK-PROJEK MEGA

                Seterusnya, Kementerian Pengangkutan hendaklah menggunakan peruntukan yang ada untuk menaik taraf sistem pengangkutan di negara kia. Projek-projek mega amatlah diperlukan supaya sistem pengangkutan di negara kita bertambah efisien dan sistematik. Sebagai contoh, kerajaan sewajarnya menambahkan laluan LRT di Kawasan perumaahan yang padat dengan penduduk terutamanya di sekitar Lembah Klang seperti Daerah Gombak, Cheras dan lain-lain. Hal ini membolehkan penduduk mempunyai banyak pilihan sama ada menggunakan bas, komuter, MRT dan LRT. Dengan kata lain, projek-projek mega yang menelan jutaan ringgit perlulah disegerakan supaya rakyat dapat bekerja dan pada masa yang sama menikmati kemudahan pengangkutan yang disediakan oleh kerajaan. Bayangkan sahaja, apabila seorang penumpang bas terpaksa menggunakan 3 buah bas untuk pergi ke tempat kerja gara-gara ketiadaan kemudahan LRT atau komuter di Kawasan perumahannya. Sudahlah banyak masa terbuang, badan pula penat dan tekanan di tempat kerja juga mendorong berlakunya maslaah mental dan sakit jiwa dalam kalangan warga kota. Oleh itu, kerajaan hendaklah memastikan projek-projek mega seperti Pembinaan Terminal Bersepadu Tasik Selatan (TBS) dan pembinaan Pudu Sentral membawa kemaslahatan kepada masyarakat awam bukannya merugikan pendapatan negara.


___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Karangan Respon Terbuka (1)
Perkhidmatan awam merupakan nadi kehidupan masyarakat kota. Hal ini dikatakan demkian kerana, pengangkutan awam dapat mengurangkan kesesakan dan memudahkan perjalanan seseorang ke destinasi yang hendak dituju. Oleh itu, sistem pengangkutan awam perlu dinaik taraf agar memudahkan perjalanan setiap warga kota.
Bincangkan peranan yang perlu dijalankan oleh kerajaan untuk meningkatkan mutu pengangkutan awam di negara kita.


KEBAIKAN MENGGUNAKAN PENGANKUTAN AWAM


ISI (1) MENGURANGKAN KESESAKAN

                Pada relaitinya, memang tidak dapat dinafikan bahawa masyarakat perlu menggunakan pengangkutan awam agar dapat mengurangkan kesesakan lalu linas terutamanya di ibu kota atau bandar-bandar besar yang lain. Kesesakan lalu lintas yang berlaku pada waktu puncak adalah disebabkan sikap rakyat Malaysia yang lebih gemar menggunakan kenderaan sendiri terutamanya ketika ingin menuju ke tempat kerja. Di samping itu, mereka kebiasaannya bersikap bagai enau di dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing ketika berada di jalan raya. Oleh hal yang demikian, persepsi negative umum yang menganggap bahawa pengangkutan awam seperti bas sebagai pengangkutan bagi golonan miskin haruslah diubah. Malah, pengguna akan menikmati pengurangan kesesakan lalu linas daripada perkhidmatan Bus Expressway Transit (BET), Bus Rapid Transit (BRT) dan Lorong Bas kerana pengangkutan awam ini mempunyai jumlah hentian yang terhad dan laluan khas di Kawasan tol bagi melancarkan perjalanan. Secara implisitnya, kekurangan kenderaan persendirrian di jalan raya dapat dikurangkan sekali gus.



ISI (2) MEMUDAHKAN PERJALANAN

                Selain itu, pengangkutan awam juga akan memudahkan perjalanan seseorang ke sesuatu tempat. Dengan adanya pengangkutan awam seperti ERL dan LRT, sistem pengangkutan yang lebih efisien berbanding dengan kenderaan persendirian dapat diwujudkan tambahan pula banyak tempat di ibu kota termasuk dalam jaringan pengangkutan awam tersebut. Perkara ini sekali gus dapat meningkatkan kadar ketepatan atau kepantasan seseorang ke sesuatu destinasi kerana pengangkutan awam ini mempunyai laluan atau rel yang tersendiri berpandukan jadual perjalanan yang telah ditetapkan. Impaknya, orang ramai dapat merancang perjalanan mereka dan membuat persediaan awal persis peribahasa Melayu “sediakan payung sebelum hujan”.



 ISI (3) MENGURANGKAN PENCEMARAN

                Pengangkutan awam sebenarnya mempunyai perkaitan yang amat kuat dengan pembinaan bandar lestari atau bandar hijau malah mengurangkan pencemaran alam. Mahu atau tidak, pengangkutan awam akan menjadi nadi penting dalam memperkasakan bandar yang bersih dan mampu mengurangkan korban atau has beracun di Kawasan bandar. Kawasan bandar yang kurang kenderaan persendirian bermaksud korban yang dilepaskan semakin kurang. Pengangkutan awam seperti monorel, LRT dan ERL ialah kenderaan awam yang mesra alam kerana tidak mengeluarkan asap sebaliknya digerakkan dengan menggunakan tenaga elektrik. Sebaliknya, kenderaan persendirian seperti kereta atau motosikal terbukti menyebabkan pencemaran udara dan pencemaran bunyi. Izharlah bahawa sitem pengangkutan awam yang moden dan mesra alam di negara kita mampu melesarikan alam sekitar seterusnya pencemaran udara tidak akan menjadi masalah lagi.



ISI (4) MENJIMATKAN MASA

                Penggunaan pengangkutan awam juga dapat menjimatkan masa dan kos perjalanan. Sebagai contohnya, ERL dapat memendekkan masa perjalanan jika dibandingkan dengan penggunaan kereta. Tambang pengangkutan awam seperti komuter dan LRT juga amat berpatutan jika dibandingkan dengan masa perjalanannya yang telah disingkatkan. Oleh itu, jika dibandingkan antara pengangkutan awam dengan kenderaan biasa, masyarakat akan mendapat menfaat sekiranya menggunakan pengangkutan awma. Harga petrol yang tidak menentu di pasaran global telah memberikan impak yang negative kepada rakyat yang menggunakan kenderaan peribadi. Oleh hal yang demikian, anyak perbelanjaan boleh dijimatkan sekiranya orang ramai menggunakan pengangkutan awam.



PERENGGAN PENUTUP

                Intihanya, pengangkutan awam mendatangkan banyak kemaslahatan jika hendak dibandingkan dengan penggunaan kenderaan persendirian. Jadi, kita perlulah menyokong langkah kerajaan yang menggalakkan penggunaan pengangkutan awam melalui kempen ‘kongsi kereta’ untuk ke tempat kerja. Pihak kerajaan juga hendaklah memainkan peranan yang vial dengan menaik taraf perkhidmatan pengangkutan awam di Malaysia agar standing dengan negara-negara gergasi yang lain bak kata pepatah “duduk sama rendah, berdiri sama tinggi”. Sesungguhnya, kemajuan dlaam pengangkutan awam yang disokong sepenuhnya oleh rakyat Malaysia akan dapat meningkatkan kualiti hidup dan kesejahteraan insan seiring dalam memenuhi aspirasi engara menjelang pencapaian Wawasan 2020.

2 comments:

  1. In this manner my buddy Wesley Virgin's report begins in this shocking and controversial video.

    As a matter of fact, Wesley was in the military-and soon after leaving-he discovered hidden, "mind control" tactics that the CIA and others used to get everything they want.

    As it turns out, these are the same secrets lots of famous people (notably those who "come out of nothing") and top business people used to become wealthy and famous.

    You probably know how you only use 10% of your brain.

    That's really because most of your BRAINPOWER is UNCONSCIOUS.

    Perhaps this conversation has even occurred INSIDE OF YOUR own mind... as it did in my good friend Wesley Virgin's mind seven years ago, while riding a non-registered, trash bucket of a vehicle without a license and with $3 on his bank card.

    "I'm very frustrated with living check to check! When will I get my big break?"

    You've taken part in those conversations, right?

    Your own success story is waiting to start. You need to start believing in YOURSELF.

    WATCH WESLEY SPEAK NOW

    ReplyDelete
  2. Karangan pendahuluan tentang "pendapat anda tentang kemudahan yang disediakan di jalan raya"

    ReplyDelete